Met het oog op studie Arabisch morfologie zowel volledig en doelmatig, wij verdelen de wetenschap in de volgende reeks onderwerpen.
1. conjugatie
a. werkwoord conjugatie – de studie van hoe werkwoorden zijn afgeleid van een reeks VAN ONEDEL brieven en hoe zij conjugaat in de verschillende enkele om na te denken gendervraagstukken en pluraliteit, spraaktelefoniediensten, en andere aspecten
b. Afgeleide voorbereiden – de studie van voorbereiden in de taal die zijn ook afgeleid van een reeks VAN ONEDEL brieven en hoe zij conjugaat
2. werkwoord paradigma's – waarbij de elementaire verbale vorm en al haar conjugations en toevoeging van bepaalde extra brieven met het oog op een betere haar zin en voeg bepaalde connotaties
3. werkwoord onregelmatigheden – de studie van hoe werkwoorden (basiszaad en versterkte) en afgeleide voorbereiden conjugaat toen ze bevatten bepaalde "zwakke" brieven
a. Hamza werkwoorden – de verordeningen geassocieerd met werkwoorden met een Hamza in een van de drie radicalen (wortel letters)
b. gelijkgesteld werkwoorden – verordeningen geassocieerd met werkwoorden met een glijpad (واو of ياء) Als eerste radicale
c. Holle werkwoorden – verordeningen geassocieerd met werkwoorden met een glijpad als de tweede radicale
d. gebrekkige werkwoorden – verordeningen geassocieerd met werkwoorden met een glijpad met het derde radicale
e. zeer gebrekkig werkwoorden – verordeningen geassocieerd met werkwoorden met meervoudige onregelmatigheden
f. gedupliceerd werkwoorden – verordeningen geassocieerd met werkwoorden waarin het definitieve twee radicalen hebben geminated
4. paradigma connotaties – de studie van de specifieke connotaties en versterkte betekenissen bereikt door toepassing van de modellen dienen bestudeerd in (2)
5. meer geavanceerde thema's zoals geavanceerde etymologie e.a.
De rest van het studiebegeleiding maar uitvoeriger en geeft Inleidende informatie over elk van de genoemde onderwerpen.
Voor de echte vaardigheid in de taal, toch – buiten theorie en gewoon lezing basiszaad en geavanceerde ben – één moeten leren Arabisch via cursussen, zoals de shariah Program. Mijn gewaardeerde leerkrachten in een dergelijke cursussen tewerkstellen beproefde technieken tot activering een student ’s theorie en bieden vitale feedback. Niet alleen dat, zij begrijpen studenten en voeren geschikt materiaal te zeer berekend punten in de tijd om zo het maximaliseren van het leren ervaringen en niet boven de studenten.
Deze ben op Arabisch morfologie zal zorgen voor elementaire en geavanceerde theorie, maar ging de conjugations van regelmatige en onregelmatige werkwoorden is heel essentieel. Deze praktijk en haar de feedback kan alleen worden bereikt door leren Arabisch via cursussen.
Overzicht van het Arabisch woorden
Wij verdelen woorden in het Arabisch in drie self-vervat categorieën als volgt.
· اِسْم: (meestal vertaald als “ voorbereiden ”) omvat voorbereiden, pronouns, adjectieven, nog, enz.
· فِعْل: werkwoorden
· حَرْف: deeltjes, artikelen en kleine
Deeltjes zijn volstrekt niet te voorspellen; zij Don ’ t vallen in het templatic systeem (dat wil zeggen ze hebben geen gebruikspatronen) en ook hebben zij ondergaan tijdens iedere morphophonemic wijzigingen. Zij zijn wat ze zijn en moet worden alle. De up zijde is dat er relatief weinig van hen in de taal – binnen een honderdtal.
voorbereiden en werkwoorden doen vallen, worden in het templatic systeem en hebben zeer systematische morphophonemic regels die gelden. Dit omvat de studie van hoe werkwoorden zijn geconjugeerd, hoe ze verhuizen van patroon te patroon te vergroten hun betekenis, hoe de participles en andere voorbereiden zijn afgeleid, hoe voorbereiden pluralize, enz.
zelfstandig naamwoord & werkwoord overzicht
Elk declinable zelfstandig naamwoord en elk werkwoord is gemaakt van een bepaalde reeks VAN ONEDEL brieven, opgeroepen haar جذر. (voorbereiden dat altijd indeclinable (zoals pronouns) meestal Don ’ t volgen dit systeem.)
werkwoorden kan ofwel over 3 baseren brieven, of 4. voorbereiden kan hebben 3, 4 of 5. Nu deze baseren brieven kunnen worden aangevuld met extra brieven, en zij kunnen worden geschrapt of veranderd als gevolg van morphophonemic regels zo goed. Laten we kijken naar een aantal voorbeelden.
Toegevoegd en daalden/veranderd brieven | base brieven | werkwoord |
--- | ح، ي، ي | حَيَّ |
أ toegevoegd | ل، ح، ق | أَلْحَقَ |
و veranderd | ق، و، ل | قالَ |
ء en ي daalden, ه toegevoegd | ر، ء، ي | رَهْ |
ء en ن toegevoegd | ط، م، ء، ن | اِطْمَأَنَّ |
Toegevoegd en daalden/veranderd brieven | base brieven | zelfstandig naamwoord |
--- | ه، م، س | هَمْس |
أ en ا toegevoegd, ي veranderd | ح، ي، ي | أَحْياء |
ا toegevoegd, ي gedaald | غ، ز، ي | غازٍ |
ن toegevoegd | غ، ض، ف، ر | غَضَنْفَر |
Waarom zijn brieven toegevoegd? Dit is een gevolg van een reeks van wortel brieven en zet ze in een hij in het templatic systeem. Wij doen dit aan toevoegen meer zin, diepte, en connotatie tot de eigenlijke betekenis geboden worden door de wortel brieven. Dit is een van de begrippen vallen onder morfologie. Bijvoorbeeld, het basisareaal brieven gegeven op de kaart beneden veroorloven de eigenlijke betekenis van snijden. Maar ‘ snijden ’ is te abstract een betekenis, zodat deze brieven worden vervolgens opgenomen in proefmallen, die er tastbare en zelfs geavanceerde betekenissen. (wij gebruiken de standaardgrondslag letters فعل te vertegenwoordigen wat een mal eruit ziet).
Mal | Grondslag | ||||
فِعال | فِعْلَة | فُوْعِلُوا | إِفْعال | فَعَلَ | |
قِطاع | قِطْعَة | قُوْطِعُوْا | إِقْطاع | قَطَعَ | ق، ط، ع |
Afdeling | scherven | Zij werden geboycot, of onderbroken | Bestaat | Hij deelstuk | Bij deelstuk |
En waarom zijn brieven gedaald of veranderd? Dit is gebaseerd op morphophonemic regels van de taal die de andere grote concept dat morfologie bestrijkt.
Inleiding tot het templatic systeem
elk woord in de taal (zelfstandig naamwoord of werkwoord) is een combinatie van een reeks VAN ONEDEL brieven plus een bepaald mal. Bijvoorbeeld, het woord إقْطاع is de standaardgrondslag brieven ق، ط، ع op het patroon إفْعال. De standaardgrondslag brieven geeft ons een bodemvorm zin (snijden) en het patroon geeft ons een zekere connotatie (tot wel iets doen aan iemand of iets). Vandaar dat wij krijgen de zin van ‘ op maat gesneden iets ”. Meer specifiek, het woord betekent "bestaat ” Dat is een perceel grond dat heeft zijn ingekort of gesplitst.
Dus we kunnen denken van elk woord in de taal als een instantiation van een mal met behulp van een reeks VAN ONEDEL brieven. Maar er zijn veel te veel proefmallen in de taal. Wij hebben dus een laag van onttrekking boven proefmallen waarin wij vragen “ mal sets ”.
Bij voorbeeld de woorden
مِلْعَقَة, مِفْتاح, عالَم
Zijn instantiations van de gebruikspatronen
مِفْعَلَة, مِفْعال, فاعَل
Met behulp van de base brieven
(ع، ل، ق), (ف، ت، ح), (ع، ل، م)
Respectievelijk. En alle VAN DE proefmallen behoren tot een reeks zogenaamde اسم الآلة (Voorbereiden van bestedingsgraad).
Laatste zin | Mal vastgesteld | Mal | base zin | base brieven | woord |
lepel (dat met die u reeds) | اسم الآلة zelfstandig naamwoord van gebruik | مِفْعَلَة | Voor reeds | ل، ع، ق | مِلْعَقَة |
sleutel (die waarmee u geopend) | مِفْعال | Bij open | ف، ت، ح | مِفْتاح | |
Wereld (die via welke u leren (ongeveer God)) | فاعَل | Om te weten | ع، ل، م | عالَم |
Aantekeningen
· de betekenis niet kan worden rechtstreeks worden afgeleid, maar dit templatic systeem is buitengewoon nuttig in a) aangenomen betekenissen van woorden, en b) zij biedt een kader voor scheppen van nieuwe woorden
· proefmallen kan worden verdeeld over heel verschillende mal sets
Inleiding tot de morphophonemic regels
Er zijn een paar brieven in de taal zodanig zijn dat, indien zij zijn onderdeel van het basisareaal brieven van een woord, het woord wordt beschouwd als zwak. Indien een werkwoorden wordt geacht zwak, een reeks regels moeten worden toegepast om te wijzigen om dat het niet langer als zodanig. Deze discussie is voornamelijk gericht op drie-lettered woorden, en we beginnen met werkwoorden en vervolgens uit te breiden onze kennis op voorbereiden later.
Hierna wordt een kaart dat geeft deze brieven
Naam van de regels die op dit soort van werkwoord | Naam die aan het werkwoord dat heeft dit | Week brief (en waar deze zich voordoet in het werkwoord) | |
--- | صحيح | Geen van de hieronder | |
تخفيف | الأفعال المهموزة | همزة overal in de standaardgrondslag | |
تعليل of إعلال | الأفعال المعتلّة | أفعال المثال | واو of ياء in de eerste plaats |
الأفعال الجوفاء | واو of ياء in de tweede positie | ||
الأفعال الناقصة | واو of ياء in de derde plaats | ||
أفعال اللفيف | واو of ياء in meerdere posities | ||
إدغام | الأفعال المضاعفة | De tweede en derde brieven zijn dezelfde |
Dat zijn er tenminste 50 Regels waarin wat gebeurt er wanneer deze brieven plaatsvinden op een woord, gebaseerd op omringende brieven, vowels, enzovoort. Maar toen we studie fundamentele morfologie, spreken wij alleen over ten hoogste 10 van deze indicatoren voor zijn rekening het overgrote deel van deze feiten.
De indeling van woorden gebaseerd zijn op zwakke brieven parallel loopt met hun indeling gebaseerd op proefmallen. Dit betekent dat een woord zal hebben zowel een mal, evenals een zwak-brief indeling. Bij voorbeeld het werkwoord قال (hij zei, is op het patroon فَعَلَ en, in termen van haar zwakte, het is onder de الأفعال الجوفاء.
Een verhaal geven
Het templatic systeem omvat de studie van brieven die zich extra in een bepaald woord (dat wil zeggen, een deel van de mal en niet de standaardgrondslag brieven). Het is een van de belangrijkste vaardigheden voor een student te kunnen onderscheiden tussen basis en extra brieven. Zonder deze vaardigheid, één zullen niet eens kunnen kijken op woorden daadwerkelijk in een woordenboek.
Niet iedere brief in het alfabet mogen optreden als extra. In feite de brieven die kunnen worden beperkt tot de volgende tien:
ء، ا، ت، س، ل، م، ن، ه، و، ي
Zij kunnen worden alle met behulp van de volgende zinnen waarin elk van de bovengenoemde brieven blijkt precies één keer:
U heeft mij gevraagd over het | سَأَلْتُمونيها |
Vandaag heeft u vergeet het | أَلْيَوْمَ تَنْساهُ |
Zodat bij een student eenmaal vroeg zijn leraar over die brieven kunnen worden extra in een woord. De leraar beantwoord سألتمونيها (u ’ ve vroeg mij reeds). De student ontkende eerder vragen, zodat de leraar gereageerd door te zeggen, أليوم تنساه (vandaag u vergeten, EH?). Wanneer de leerling aangedrongen, de instructeur zei, "heb ik geantwoord u tweemaal maar hebt u nog Don ’ t begrijpen. ”
0 comments: on "Inleiding op Arabisch morfologie"
Post a Comment